گروه فناوری و اطلاعات تــــورانـِـت

محلی برای معرفی و بحث پیرامون مباحث شبکه ، امنیت و . . .

گروه فناوری و اطلاعات تــــورانـِـت

محلی برای معرفی و بحث پیرامون مباحث شبکه ، امنیت و . . .

پارازیت و مسائل پیرامون آن

 در ایران با توجه به ارزانتر شدن تجهیزات ماهواره ای در سالهای اخیر بیشتر خانواده ها به آسانی توان خرید دستگاههای گیرنده امواج ماهواره ای راا دارند.
سیگنالهای ماهواره ای 150dbm می باشد که برای مختل کردن ان 10 تا 20برابر باید امواج قوی تری روی ان ارسال کرد
روزنامه عصر اقتصاد مطلبی عنوان کرده بود که برای شما مینویسم:
علیرضا مقدم کارشناس امور مخابرات: قرارگرفتن در تشعشع پارازیت انتن های با زاویه 90درجه و مستقیم در مدت زیاد باعث عقیمی انسان میگردد .
یک کارشناس امور ماهوارهای نیز میگوید قرارد گرفتن طولانی در برابرتشعشعات پارازیت ایجاد سرگیجه / خستگی / عقیمی میشود
به گفته کارشناسان هر چقدر دهنه انتن نسبت به زمین عمود تر باشد پارازیت بیشتری جذب میشود و با اشباع Lmd جایی برای دریافت امواج ماهواره باقی نمیگذارد این در حالی است که هر چقدر سایز انتن گیرنده ها بیشتر باشد جذب پارازیت انها کمتر است
با توجه به سخنان این کارشناسان معاون وزیر ارتباطات میگوید : مگر پارازیتی هم وجود دارد
همچنین ریس سازمان تنظیم مقررات مخابرات میگوید تا بحال اعتراضی نشده و ما از وجود پارازیتها بی اطلاع هستیم وقتی در مورد شرح وظایف او سوال میکنیم میگوید وظیفه وزارت بهداشت است که مضرات پارازیت را بررسی و اعلام کند

  

علی فتوت عضو سابق هیت علمی دانشگاه صنعتی شریف در زمینه پارازیت ها تحقیق کرده و نظرش را این گونه بیان میکند که این کار وقت تلف کردن است و با وجود هزینه های زیاد مثمر ثمر هم نیست او که مسول نصب انتن های Bts مخابرات است میگوید ارسال پارازیت میتوان وارد شبکه های برق و قطع برق گردد و این بسار خطرناک است و همچنین ایستگاههای خدمات دهنده اینترنتی در معرض این پارازیتها قرار گیرند بطور مثال اگریک کانال تلوزیونی تغییر فرکانس دهد و فرکانسش را روی یک فرکانس دریافت و ارسال اینترنتی یک ایستگاه قراردهد شبکه های اینترنتی مختل می شود

سیامک قاسمی فوق لیسانس با گرایش ماهواره مدیر فنی یک شرکت ماهواره ای میگوید طبق استاندارد ایران امواج با توان کمتر از 100 میلی وات برای سلامتی ضرر ندارد اما امواج پارازیت در روی دستگاه های نمایشگر توانی برابر با 250 میلی وات را نشان می دهد یعنی 150درصد افزایش که با اصول سلامت در تضاد است و این کار فقط برای به اشباع رساندن سیگنالهای ماهواره بکار میرود او میگوید ارسال پارازیت هزینه گزاف و تکنولوزی خاصی را می طلبد که در حال حاضر فقط بخاطر دستگاههای Atm خودپرداز ها 24 ساعته ارسال نمیشود
* وی میگوید طبق استاندارد Itu حداکثر امواج مجاز ارسالی 100 میلی وات است که متاسفانه ایران توجهی به ان نمی کند

 

 دو روش برای انتشار پارازیت وجود دارد

روش اول
که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد به علت اینکه به خود پخش کننده ماهواره صدمه خواهد زد.
در این روش امواج مزاحم در فرکانسی نزدیک به فرکانس مورد نظر ولی با خلاف قطبیت به سمت ماهواره از منبع مزاحم ارسال گردد در این صورت امواج اصلی با امواج مزاحم دچار برخورد شده و شکست امواج حاصل میگردد نتیجه پراکندگی امواج اصلی و نرسیدن آن به سطح کره ی زمین است که باعث قطعی کامل می شود .در این حالت هیچ کاری نمیتوان کرد اما منبع فرستنده ی قابل ردیابی است.چندی پیش تعدای کانال سیاسی روی هات برد توسط همین روش مورد حمله قرار گرفته بود اما حالا از روش دوم استفاده می شود.

روش دوم
در این روش پارازیت در یک منطقه جغرافیایی از سطح زمین منتشر میکنند تا فرکانس مورد نظر در آن منطقه ضعیف شود ( که بیشتزین آن در تهران است ) که معمولا چند ساعت در روز اتفاق می افتد در این روش از امواج مایکروو استفاده میکنند ( امواجی که در موبایل هم به کار میرود ) بیماری های زیادی از اتشار زیاد این امواج به وجود خواهد امد.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، قرار گرفتن مداوم در معرض میزان زیاد تشعشع می تواند روی سلامت افراد از جمله باروری مردان اثر بگذارد. این مساله سبب نگرانی بعضی از مقامات در ایران شده است.
پارازیت همچنین روی شبکه های تلفنی و خدمات اینترنتی نیز اختلال ایجاد کرده است. عمولا بعد از ساعات اداری منتشر میگردند اما با این حال می بینیم که گاهی اوقات در طول روز که عموما تا ساعت 11 صبح می باشد ادامه دارد.
با توجه به قرارداد بانک مرکزی و صدا و سیما برای جلو گیری از اختلال در شبکه بانکی پارازیتها از ساعت 18 تا 6 صبح ارسال میشود

در این نوع پارازین سطح سیگنال را در دستگاه دائما در حال پر و خالی شدن می بینید .
روش هایی که تا به حال برای مقابله با این پارازیت را شنیده اید اصولا کاربردی ندارند ولی 2 روش را موثر تر از بقیه می دانند که البته هیچکدام را امتحان نکردم
اما به نظر خودم موثر ترین روش که البته به نوع موقعیت مکانی خودتان بستگی دارد و خودم به عینه قطع شدن پارازیت را دیدم قرار دادن دیش در مکانی است که دیواری قطور در کنار آن باشد یعنی اگر در پشت دیش قرار بگیرید دیوار در سمت چپ شما قرار می گیرد.
روش اول که شاید به صرفه هم نباشد استفاده از دو دیش است . به این صورت که یک دیش صرفا برای کانالها با قطبیت افقی و دیش دیگر برای قطبیت عمودی برای این منظور باید هر دو دیش را در جهت هاتبرد تنظیم کنید و برای تنظیم ساعت ال ان بی یکی را در ساعت 12 یا 6 و دومی را در ساعت 3 یا 9 قرار دهید توجه کنید که صرفا نباید به این ساعت توجه کنید آنقدر ساعت را بچرخانید تا بهترین سطح سیگنال ( بالاترین ) را دریافت کنید .
روش دوم استفاده از اهن ربا می باشد.
روش های دیگر که احتمالا ان را شنیده اید :
استفاده از یک شبکه توری یا مشبک را در کنار دیش خود که توجه کنید که شبکه را با یک زاویه در کنار دیش قرار دهید که تقریبا 45 درجه می باشد در ضمن یک اتصال از شبکه به سر نول پریز برق خود بدهید.( شبکه فلزی اگر زنبوری شکل وریز باشد بهتر است )
استفاده از قوطی فلزی و یا آلومینیومی در دور ال ان بی .

 

روشهای مقابله با پارازیت

ارسال نویز توسط دستگاههای مختلف باعث بروز اختلال در سیگنالهای ارسالی از طرف ماهواره ها می شود و هر چقدر هم که از راههای مختلف بخواهیم برای جلوگیری از این اختلالات استفاده کنیم بازهم به قدرت سیگنال سالم نمی رسیم .

از کارهای که میشه برای جلو گیری از نویز استفاده کرد ، اول از همه جابجایی دیش هست که اون را در محلی قرار بدهیم که از امواز مزاحم مصون باشه . بعنوان مثال مکانهایی پائین تر از سطح زمین مثل داخل باغچه یا استخر (البته به شرطی که جلوی اون باز باشه و بتونه سیگنالهای ماهواره را دریافت کنه ) .
دوم اینکه دو طرف دیش را بپوشونیم تا امواج مزاحم که از اطراف به سمت دیش میاند به دیش برخورد نکنند . اگر نویز از روبرو به طرف دیش ارسال بشه کار خاصی نمیشه انجام داد .


راههای مقابله با نویــز و پارازیت (افزایش قدرت سیگنال)


1) استفاده از تقویت کننده ها
تقویت کننده تا 20 db دسیبل امواج را تقویت کرده و به Receiver رسیور منتقل میکند.توجه کنید که فقط IN - Leine Amplifier و یا Lien - IN Amplifier را برای این کار میتوانید استفاده کنید.
اگر خروجی تیونر Receiver شما بیشتر از 18 ولت است، باید تقویت کننده هم بیشتر از 18 ولت باشد .

2) استفاده ار فویل آلومینیومی
راه دیگر پیچیدن فویل آلومینیومی بدور LNB می باشد می توانید دور LNB بپیچید بصورتی که جلوی LBN که بسمت دیش است بسته نشود و لبهای فویل را بسمت بیرون مانند پره درست نمائید البته اینکار فقط ممکن است تعدادی کانال را بدون اختلال درست نماید .

3) استفاده از توری آلومینیومی یا قوطی های فلزی
یک تکه توری آلومینیم تهیه کنید و یا قوطی کولا ، کمپوت تهیه کرده و دو سر آن را ببرید. آنتن خود را روی کانال مورد نظر پارازیت زده تنظیم کنید، حالا فیلتری را که درست کرده اید روی LNB ببندید و حرکت دهید، در ابتدا احتمالا فقط صدا داشته باشید و یا فقط تصویر، در این مسیر، بمانید و با حرکت دادن یواش فیل*تر به صدا و تصویر مناسب میرسید. اگر سیم فیل*تر را به زمین وصل کنید امکان حذف پارزیت بیشتر میشود.
توجه کنید رابطهای فلزی که کابل را به LNB وصل میکنند را ایزوله کنید و در صورت امکان از کابل بلند استفاده نکنید.
دقت کنید که قوطی و یا توری که تهیه کرده اید را صافکاری نکنید، لبه های تیز آن باعث میشود که راحتتر پارازیتها را جذب کنند. لازم نیست دقیقا به اندازه قطر LNB باشد، کمی بزرگتر از آن هم ایرادی ندارد .
در تنظیمات اولیه قوطی و یا توری باید متحرک باشد و بتوان آن را به عقب و جلو Lnb حرکت داد. سیمی که به قوطی و یا توری نسب میشود، میتواند یک کابل معمولی روکش دار باشد که به بدنه دیش و یا یک تکه فلزی با فاصله زیاد ازLnb بسته میشود، این سیم امواج پارازیتی قوی را که به فیل*تر برخورد می کنند باید به زمین و یا بدنه منتقل کند. دقت کنید که در صورت امکان این سیم را به میله، شیر آب ویا هر فلز دیگری که زیر خاک و یا لای دیوار است ببندید و سعی کنید محل آنتن از اشیا رسانا فاصله داشته باشد .

هرگز رنگ پاشیده شده روی دیش و بدنه آنتن را نکنید و اگر جایی از آنتن را می بینید که رنگ آن پاک شده مجدادا رنگ کنید و سعی کنید در مرحله اول تنها قوطی و یا توری که تهیه کرده اید رنگ نخورده باشد.محل مناسب برای قرار گرفتن آنتن، زمین، باغچه و حیاط است، اگرناچار شدید جای دیگری را انتخاب کنید، حتما دقت کنید که محل آنتن از اشیا رسانا حداقل چند متر فاصله داشته باشد.
یک طرف قوطی را به اندازه 3 سانتی متر قیچی کنید، بریده ها را راست کرده و فیل*تر را بر رویLNB قرار دهید به صورتی که قسمت پره دار به طرفDich دیش قرار گیرد، تنها حرکت دادن پره ها کیفیت تصویری را بالا میبرد. در این روش پهنای باند دریافت سیگنالهای پارازیتی بازتر است و تنظیم آن احتمالا مشکلتر باشد .

4) استفاده از جریان برق با ولتاژ پایین
شما می توانید یک جریان برق 12 ولت را به دیش متصل نمائید ، این برق می تواند توسط یک ترانس 12 ولت تامین شود . با اینکار قدرت دریافت امواج توسط دیش بیشتر خواهد شد

نظرات 7 + ارسال نظر
شیوا پنج‌شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:43 ب.ظ http://1aghed.blogfa.com/

سلام
هر وقت فرصت کردین این وبلاگو بخونین .
خیلی جالبه .

http://1aghed.blogfa.com/

شیوا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:48 ب.ظ http://www.shahaabhoseini.blogsky.com

سلام !
دیدین وبلاگم تو سایت سینمای ما جز 10 وبلاگ پربازدید شد ؟ ششم شدم !

شیوایی چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 08:47 ب.ظ http://artmusic.ir/News/show.asp?Id=21193

لینک بالا رو بخونید.

محسن سه‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:36 ب.ظ

مرسی

استیلکده جمعه 21 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 02:37 ب.ظ http://www.steelkadeh.ir/

عالی

شهاب شنبه 4 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 07:26 ب.ظ http://shahab24.com

سلام همه اینا که گفتید به هیچ وجه کار نمیکنهدفقط دیش رو باید با دیش 120 بگیریم یا مانع حد اقل 2 متری باشه

قاسم سه‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 12:44 ق.ظ https://kafeniaz.com

مرسی از مطالبتون
من فویل رو انجام دادم ولی نشد. دیگه دارم دیونه میشم نمیدونم چیکار باید بکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد